مقالات علمی، پژوهشی، درسی

طب ورزش
درج شده در تاریخ 1392/09/17 توسط قاسم طاهری.

گروه بندی

لیست مقالات
دانلود نرم افزار سمیم اندروید
تاریخ درج مقاله: 1396/12/12
دعاهای ایام ماه مبارک رمضان
تاریخ درج مقاله: 1394/04/15
پیشگیری از اعتیاد در خانواده
تاریخ درج مقاله: 1393/09/17
آموزش خانواده با موضوع پان (PAN)
تاریخ درج مقاله: 1393/09/12
سند تحول بنیادین
تاریخ درج مقاله: 1393/09/12
آموزش خانواده قاطعیت
تاریخ درج مقاله: 1393/09/12
آموزش خانواده بهداشت نوجوانی
تاریخ درج مقاله: 1393/09/12
تغذیه نوجوانان 12 تا 19 سال
تاریخ درج مقاله: 1393/09/12
راهنمای مقاله نویسی
تاریخ درج مقاله: 1392/11/15
آموزش بسکتبال
تاریخ درج مقاله: 1392/11/02
طب ورزش
تاریخ درج مقاله: 1392/09/17
نحوه صحیح ایستادن
تاریخ درج مقاله: 1392/09/17

*   طب ورزش

*    

Top of Form

  استقامت

وقتی ساختن عضلانی ترین بدن هدفی بلند پروازانه باشد، شاید هر فردی تمایلی به رسیدن به آن نداشته باشد. خیلی از مردها تصور می کنند که انجام تمرینات استقامتی کمی فراتر از حد توان آنهاست. تمرینات استقامتی که بخشی از تمرینات قدرتی است، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد؛ از اینرو می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شما باشد.
اما برای تمرینات قدرتی نیز مثل تمرینات استقامتی، قوانینی وجود دارد؛ اینکه چه هدفی مد نظر شماست و برای رسیدن به آن چه باید بکنید.
● اجازه بدهید ابتدا برخی از اصطلاحات مربوط به این نوع تمرینات را توضیح دهیم:
▪ تمرینات هوازی (ایروبیک): به هر نوع تمرینی گفته می شود که طی آن بدن به طور پیوسته از اکسیژن استفاده می کند. این تمرینات در سطوح متوسط تا ضعیف انجام میگیرد.
▪ تمرینات استقامتی ناهوازی: به تمرینات کوتاه مدت استقامتی گفته می شود که ناهوازی بوده و به مقدار کمی گذرگاه انرژی هوازی نیاز دارد. این نوع تمرینات با شدت بسیار بالا و در زمان بسیار کوتاه، تقریباً ۳-۱ دقیقه، انجام می گیرد.
▪ ماکسیمم
VO۲: سنجشی از میزان اکسیژنی است که بدن شما حین تمرین قادر به استفاده مناسب از آن باشد. این میزان معمولاً به میلی لیتر اکسیژن به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در دقیقه نشان داده می شود.
اما داشتن ماکسیمم
VO۲ بالا الزاماً به این معنا نیست که برای تمرینات استقامتی قدرت و توانایی کافی دارید، چون عملکرد شما بر استانه لاکتات شما نیز بستگی دارد.
▪ آستانه لاکتات: یعنی بدن شما با چه سرعتی قادر به بیرون کردن مواد اضافی اسید لاکتیک (که طی تمرینات با شدت بالا تولید می شود) است. اگر بدن شما نتواند اینکار را به خوبی انجام دهد، طی تمرینات شدتی، دچار ناراحتی شگرفی خواهید شد و مجبور خواهید شد که تمریناتتان را متوقف کنید. اما اگر بدنتان به خوبی از عهده از بین بردن این مواد زائد باشد، آنگاه خواهید توانست به مدت طولانی تری تمریناتتان را ادامه دهید.
به خاطر داشته باشید که منظور بالاترین حد شدت تمرینات استقامتی است و یک دو نرم با شدت متوسط شما را به آستانه لاکتات نمی رساند، از اینرو تاثیر چندانی در تقویت استقامت شما نخواهد داشت. اگر قصد تقویت عملکرد استقامتی خود را دارید، باید برای رسیدن به ماکسیمم
VO۲ یا آستانه لاکتات تمرین کنید.
● چطور برای بالا بردن استقامت بدنی تمرین کنیم؟
تمرینات استقامتی تا حد زیادی به سیستم گلیکولیز بدن شما وابسته است، که سیستم انرژی است که در حضور اکسیژن اتفاق می افتد و قادر به سوزاندن کربوهیدرات ها و همچنین ترکیبات چربی بعنوان سوخت است. فقط زمانیکه شدت تمریناتتان را به بالاترین حد می رسانید است که می توانید به آستانه لاکتات یا ماکسیمم
VO۲ دست یابید.
از اینرو، بهترین راه این است که تمریناتتان را طوری انتخاب کنید که ظرفیت هوازی خود را در کنار چیزهای دیگر تقویت کنید که به بالا بردن استقامت ناهوازی شما کمک می کند. با این روش بهترین نتیجه را خواهید گرفت.
● تمرینات اولیه
در قسمت های اولیه تمرینات قلبی-عروقی باید پایه ای هوازی بسازید. این شما را قادر می سازد که در مراحل بعدی تمریناتتان با شدت بالاتری تمرین کنید. اگر در تمرینات استقامتی تازه کار هستید، بهتر است از سطح پایین تری کارتان را شروع کنید و ابتدا روی مدت زمان تمرینات کار کنید.
وقتی توانستید ۳۰ دقیقه با آن میزان شدت تمرین کنید، به تدریج آن را بالا ببرید یا بعضی از انواع تـمرینـات آمـاده سـازی را انجام دهید که در آن ۲-۱ دقیقه با شدت بالا و ۲-۱ دقیقه دیگر با شدت پایینتر تمرین می کنید.
● تمرین با هدف ظرفیت هوازی
وقتی توانستید پایه ای قوی و محکم از تمرینات هوازی برای خود بسازید، آنگاه باید تلاش کنید تا بتوانید تمریناتتان را با شدت بالاتر و مدت زمان بیشتر انجام دهید.
این تمرینات را باید دو تا سه بار در هفته برحسب فعالیت ها و تمرینات دیگرتان، برنامه ریزی کنید. زمان این جلسات تمرینی نیز می تواند متفاوت باشد و از ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت به طول انجامد. جلسات طولانی تر برای کسانی بهتر است که قصد شرکت در مسابقات استقامتی مثل دو ماراتن و از این قبیل را داشته باشند.
طی این تمرینات باید سرعت شما به اندازه ای باشد که حفظ آن دشوار باشد. هرچه مدت زمان این جلسه تمرینی بیشتر باشد، شدت تمرین شما کمتر خواهد بود اما به هر حال شدت آن باید از شدت تمرینات پایه تان بالاتر باشد.
همچنین طی این روزها باید سرعتتان را ثابت نگه دارید و زمانیکه احساس خستگی کردید، دست از تمرین بکشید. کم کم باید خودتان را برای تمرینات زولانی تر اما با همان مقدار شدت آماده کنید.
● بالا بردن ماکسیمم
VO۲ و آستانه لاکتات
بخش آخر برنامه تمرینات استقامتی شما، تمرین کردن برای تقویت ماکسیمم
VO۲و آستانه لاکتات است تا وقتی به شدت های متوسط برمی گردید تمریناتتان را بهتر انجام دهید.
برای بالا بردن ماکسیمم
VO۲ و آستانه لاکتات باید هر هفته دو تمرین مختلف را انجام دهید: یکی از این تمرین ها که از دو سرعت بسیار کوتاه تشکیل یافته و دیگری که شامل تمرینات آماده سازی با مدت متوسط تر می باشد.
برای جلسه تمرینی دو سرعت، باید تا آخرین حد توانایی خود به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه بدوید. پس از آن، می ایستید و به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه شدتتان را پایین می آورید (مثلاً راه می روید). نسبت تلاش-استراحت شما در این تمرینات باید ۱ به ۳ باشد. و باید حداکثر تلاشتان را بکنید تا ۱۰-۸ تکرار از این را به همراه ۵ دقیقه گرم کردن و سرد کردن بدن انجام دهید.
برای جلسه دو سرعت بعد، مدت زمان تمرین را کمی بیشتر می کنید تا بتوانید ۴۵ ثانیه تا یک دقیقه با شدت بسیار بالا و به همان مدت با شدت ملایم تمرین کنید. دلیل این وقفه ها این است که نسبت تلاش-استراحت را نهایتاً یک به یک کنید.
وقفه های این جلسه باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باشد، از اینرو عدد کلی به مدت زمان دو سرعت وقفه ای خودتان بستگی دارد.
در زیر به یک نمونه برنامه تمرینی استقامتی اشاره می کنیم که باید به همراه یک برنامه بدنسازی برای تمام بدن انجام شود.
▪ شنبه: تمرین ظرفیت هوازی در صبح؛ جلسه بدنسازی در عصر
-۳۰ دقیقه با شدت متوسط-بالا؛ درجه فشار تقریباً ۸
▪ یکشنبه: جلسه اول دو سرعت (وقفه های کوتاه)
- ۵ دقیقه گرم کردن
- ۲۰-۱۰ ثانیه دو، ۶۰-۳۰ ثانیه توقف؛ ۱۰-۸ مرتبه تکرار
- ۵ دقیقه سرد کردن
▪ دوشنبه: تمرین ظرفیت هوازی در صبح؛ جلسه بدنسازی در عصر
-۴۰ دقیقه با شدت متوسط-بالا؛ درجه فشار تقریباً ۸- ۷ (کمی ساده تر از جلسه روز شنبه چون ۱۰ دقیقه به تمرینتان اضافه شده است).
▪ سه شنبه: استراحت
▪ چهارشنبه: جلسه دوم دو سرعت ( وقفه های ۴۵ ثانیه تا ۱ دقیقه)
- ۵ دقیقه گرم کردن
- ۶۰-۴۵ ثانیه دو، ۹۰-۴۵ ثانیه توقف؛ ۸-۷ مرتبه تکرار
- ۶ دقیقه سرد کردن
▪ پنج شنبه: تمرین استقامتی با مدت طولانی
- یک تا سه ساعت تمرین دو/دوچرخه (طول مدت تمرین بستگی به مسابقه ای که برای آن تمرین می کنید دارد و هر هفته %۱۰ افزایش می یابد).
▪ جمعه: استراحت
شما می توانید این برنامه را بنا بر نیازها و اولویت هایتان تغییر دهید. همچنین اگر فقط به هدف یک مسابقه استقامت طولانی مدت تمرین میکنید، می توانید یکی از جلسات دو سرعت را با جلسه دیگر تمرین استقامت با مدت زیاد جایگزین کنید.
بعلاوه، خودتان باید قابلیت ریکاوری خود را محک بزنید و اجازه ندهید که با خستگی تمریناتتان را دنبال کنید.
و آخر اینکه اگر یکی از اهدافتان حفظ یا دستیابی به اندامی فاقد چربی است، از تمرینات هوازی بیش از حد با شدت متوسط اجتناب کنید. این نوع تمرینات هوازی این خاصیت را دارد که بدن را عادت می دهد و در طول زمان خواهید دید که کارایی چندانی برای چربی سوزی نخواهد داشت. تمرین دو سرعت و تمرینات سنگین بدنسازی در این زمینه موثرتر عمل می کنند.
پس اگر بعد از مدت زمانی طولانی عضله سازی به دنبال یک برنامه تمرینی جدید و متفاوت هستید، تمرینات استقامتی را امتحان کنید.

Bottom of Form

 

رشد استقامت قلبى - تنفسى

از ميان عوامل آمادگى جسماني، استقامت قلبى - تنفسى بيشترين معناى ضمنى را براى سلامت در طول عمر دارا مى‌باشد؛ اما رشد آن در کودکان در هاله‌اى از موهومات قرار دارد. متخصصان سال‌هاى بسيارى فکر مى‌کردند که سيستم‌هاى قلبى - عروقى و تنفسى در کودکان ظرفيت کار کردن دامنه‌دار آنها را محدود مى‌کند. به‌طورى که در مباحث قبلى اشاره شد، اگرچه نوعى تعبير غلط در مورد اندازه‌ٔ رگ‌هاى خونى به اين نظر کمک کرد و به زودى نادرستى آن ثابت شد، تا چند دهه اين شايعه و موهوم پايدار بود (کارپويچ، ۱۹۳۷ و ۱۹۹۱). علاوه بر اين بسيارى از والدين و معلمان بر اين باور هستند که کودکان به‌طور خودکار و به اندازهٔ کافى براى آمادگى جسمانى خود تمرين و فعاليت دارند و نهايتاً بر اين عقيده‌ هستند که کودکان به انجام فعاليت‌هاى ورزشى شديد براى بهبود آمادگى جسمانى خود نياز ندارند.

مطالعات انجام شده در سال‌هاى اخير (بيلى ۱۹۷۶، گيليام و همکاران، ۱۹۷۷ و مورتن و همکاران، ۱۹۹۰) عکس اين قضيه را با نشان دادن شيوهٔ زندگى غير متحرک بسيارى از بزرگسالان امروزى و اثر آن در نحوهٔ زندگى و فرزندان آنها ثابت مى‌کند. درصد بالايى از کودکان و نوجوانان يک يا چند علامت خطرآفرين براى بيمارى قلبى - عروقى را نشان مى‌دهند. کودکانى که در وضعيت ضعيف جسمى باشند احتمالاً اين حالت را در طول عمر خود حفظ مى‌کنند. مديران ورزشى و معلمان بايد رشد استقامت دستگاه‌هاى قلبى - تنفسى را به‌‌طور کامل بدانند و از پتانسيل آن در پاسخ به فعاليت‌هاى ورزشى آگاه باشند تا بتوانند کودکان را تشويق کنند براى رسيدن به سطح مناسب از آمادگى جسمانى و انجام فعاليت شديد بدنى تلاش کنند.

بحث در زمينهٔ استقامت، با انطباق‌هاى اساسى فيزيولوژيک ناشى از فعاليت‌هاى بدنى و ورزش آغاز مى‌شود. اجراء آزمون‌هاى استقامت توسط افراد، نشانه و بازتابى از عوامل متنوع و مختلف است؛ براى مثال، افرادى که داراى هماهنگى عصبى - عضلانى خوبى هستند مى‌توانند با کفايت بهتر حرکت کنند و به احتمال زياد مى‌توانند مدت بيشترى به فعاليت در مقايسه با ديگران ادامه دهند. اجراء برخى از آزمون‌ها نياز به حفظ و نگهدارى يا هماهنگى دارد که انجام آن براى کودکان دشوار است. عوامل فرهنگى نيز ممکن است بر اجراء آزمون تأثير گذارد؛ زيرا در بعضى اوقات، فرهنگ تعيين‌کننده است و به فرد تحميل مى‌شود که آيا در فعاليت‌ ورزشى و بدنى شديد به‌منظور افزايش استقامت خود با تمام توان شرکت کند يا نه و آيا اين کار از نظر اجتماعى مقبول است يا نه؟

با شناسايى اين واقعيت که عواملى از اين قبيل در اندازه‌گيرى استقامت نقش دارند، سعى مى‌کنيم تا توجه خود را به عواملى معطوف کنيم که به‌طور مستقيم بر استقامت فرد اثر مى‌گذارند.

 

تمرین ورزشی

پاسخها به تمرین بدنی
در این مقاله به بررسی مواردزیر میپردازیم:

 پاسخهای ریختی وکیفی کودکان به تمرین مقاومتی

شواهد پاسخهای ضعیف جوانان به تمرین هوازی

تمرین پذیری کودکان در فعالیتهای انفجاری کوتاه مدت

پیشنهاد هانسلی1950:دستگاههای زیستی افراد سالم با افزایش ظرفیت عملکردی به تکرار استرس (فشار )پاسخ میدهند.
چنین سازوکارهایی امروزه درمتن عملکرد ورزشی،باز توانی بدنی،و مراقبتهای پییشگیرانه وجود دارند.
در سرتاسر تاریخچه ورزشی این اندیشه دیده میشود که درمقایسه بابزرگسالان  ،توانایی پاسخ دادن کودکان به تمرین تا حدود ضعیفتری است.
پاسخها به تمرین بدنی

عامل کلیدی در پاسخ تمرین عبارتست ازفعال شدن اعمال ژنتیکی که دربیان رخ مانه ایجاد میکند و نتیجه نهایی که عملکرد فیژیولوژی را افزایش میدهد.

میانجی الف در اثر تکرار انقباض ،افزایش عمل ژن ب را پیام رسانی میکند.

مثلا در دوی 8کیلومتر در روز،عامل پیام رسان چیست؟

افزایش دمای مرکزی ؟ کشش عضلانی؟وچه ژنی ،فرایند سازگاری را تحریک میکند؟

در گام بعدی باید میانجی ج وجود داشته باشد:هورمونهای آنابولیکی؟افزایش فعالیت آنزینها؟

محصول مستقیم بیان ژن،که بیان رخ مانه

 د راتحریک میکند:

افزایش سنتز پروتئین سلولی،تقویت فعالیت عصبی،افزایش اندازه قلب.

پاسخها به فعالیت بدنی

اگر نگاهی به متغیرفیزولوژی چندبعدی مثل VO2maxبیندازیم،تمرین استقامتی شماری از بازده های فیزیولوژی راموجب میشود(افزایش حجم پلاسما،بیشتر شدن آنزیمهای سلولی ،رگزایی)که ارتباط مشهودی با یکدیگر ندارند.

پیچیدگی  برخی از این پیامدهای بدنی (افزایش اندازه دیاستولی بطنی)،برخی بیوشیمیایی (فعالیت آنزیم سلولی )وبرخی عملکردی (سرعت تحریک نورونهای حرکتی)مشهود است .بنابراین ،هدف عبارتست از شناخت این سناریوی الفبایی و اینکه بین افراد بالغ و نابالغ تاچه اندازه متفاوتند.پاسخ به این سوالها آسان نیست.

پاسخها/تمرین مقاومتی

افزایش قدرت رابطه تنگاتنگی با بالیدگی دارد،بنابراین تمرینهای قدرتی ویژه تنها درسنینپس ازبلوغ موثرند(وریجینز،1978) .

امروزه این نظریه رد شده و پژوهشهای انجام شده موید این است که :دختران وپسران نابالغ میتوانند با دوره تمرینی مقاومتی ،قدرت خودراافزایش دهند و این افزایشها به نسبت با بزرگسالان مشابه است.

پژوهشگران پیشین چگونه به این نتیجه اشتباه رسیده اند؟فایگنبوم(2000)،محدودیتهای روش شناسی مثل

کوتاه بودن دوره تمرینی ،کم بودن حجم تمرین ،یاناکافی بودن

کنترل بافته ها را دلیل این نتیجه گیری اشتباه ذکر کرده است.

مطالعات در بزرگسالان:
ایکایی وفوکوناگا(1970)افزایش 92درصدی درحداکثر قدرت ایزومتری رامتعاقب تمرینی گزارش کردند که تنها باعث افزایش 23درصدی درسطح مقطع عضله شده است.
این اطلاعات چنین تفسیر شده اند که دربزرگسالان ،سازوکارهای عصبی درپاسخ به تمرینقدرتی نقش اصلی را ایفا میکند.

پاسخ به فعالیت ،مطالعه در بزرگسال

در مقایسه با مردان،زنان با مقادیر تستوسترون خونی خیلی کمتر ،پاسخ آنها به تمرینات قدرتی شبیه به کودکاننابالغ برآوردمیشود.

هایکینن وپاکارینن(1995)پا سخهای تمرینی را در10زن پس از 3هفته تمرین قدرتی بامقاومت بسیار شدید را گزارش کردند.حداکثر اوج نیروی عضلات باز کننده پاتا 9/7درصد افزایش تنها باافزایش 4/6درصدی در سطح مقطعه عضله همراه بود.

با توجه به ثبت یافته ها باEMG،حداکثرفعالیت عصبی تا15/8درصد افزایش داشت .

پاسخها –عوامل عصبی

با شواهد موجود،فعالیت الکترومیوگرافی پس از تمرینهای ایزومتری وایزوکنتنیک افزایش میابد.(سل،1988).

عضله ،صرف نظر از اینکه طراحی وترکیب آن تاچه حد پیپیدگی دارد،در پاسخ به فرمانهای عصبی عمل میکند تا تا دامنه موردنیاز برون ده های حرکتی را تولید کند.

در مسیر عصبرسانی عضله چند جایگاه وجود دارد که تغییرات احتمالا آنجارخ میدهند.

پاسخها-حداکثر تواتر تحریک

در شروع انقباض ارادی بیشینه ،حداکثر سرعت تحریک تا حد بسیار زیادی بیشتر است (100تا200هرتز)تادر نقطه حداکثر تولید نیرو(15تا35هرتز)که250تا400هزارم ثانیه بعدرخ میدهد.

احتمالا تفسیر این ناشی از تاثیرسیستم عصبی مرکزی برای تولید حداکثر نیرو درشروع انقباض میباشد.(آگارد،2003).

درهیچ مطالعه ای چنین افزایشی در مقادیر تحریک ناشی از تمرین نشان داده نشده است.(ریچ وکافارلی،2000).افزایش اولیه دشارژپس از  2هفته مجددا کاهش و پس از 6هفته ،مشابه مقادیر پایه بودند.(پاتن وهمکارانش،2001)

پاسخها-میزان افزایش نیروrate of force development

در بزرگسالان حداقل 300هزارم ثانیه طول میکشد تانیروی بیشینه در انقباض فلکسورهای آرنج وزانوافزایش یابند.در دوی سرعت وکاراته این زمان تنها 50تا250هزارم ثانیه است.

  عوامل موثر بر RFD:1.تواتر تحریک نورونهای حرکتی2.فراخوان نورونهای حرکتی فعال نشده3.اندازه تارعضله و4.نوع تار

پاسخها-هم انقباض

 در یک تکلیف ورزشی ،عمل عضلات مسئول(آگونیست)با انقباض همزمان عضلات آنتاگونیست روبرو میشود.هم انقباضی در پایداری مفصل حیاتی است.نشان داده شده است ،تمرین ورزشی عصبرسانی عضلات آنتاگونیست را کاهش ومیزان هم انقباضی راکمتر میکند.از اینرو نیروی بیشتری در عضلات آگونیستی تولید میشود(سل،1988).

پاسخهاسایر عوامل

 در حیوانات ،تمرین باعث افزایش منطقه پیوستگاهی عصب-عضله میشود(کرونین وهمکاران،2002).ودرموشهای ورزیده تغییراتی در شکل سیناپسی که بیشتر شدن طول کامل انشعابات دندریتی همراه بوده است رانشان داده.

 درنخاع شوکی ،کنترل دروندادناشی  از ناحیه حرکتی مغز به سوی نورونهای حرکتی ،بر اثر تعادل (مهار وتحریکی)ناحیه حرکتی ویژه ای پدید میاید.شواهدی این تعادلات را با ورزش واز راه تقویت کل تحریکی که به گروه عضلانی معینی میرود تفسیر میکنند(باوا،2002).

پاسخها-هایپرتروفی تار عضله

1.      عوامل زیادی باعث هایپر تروفی عضله میشوند.مشاهده شده است برخی عوامل مثل تستوستورون،هورمون رشد،وIGF_Iدر یک فعالیت کوتاه مدت افزایش میابند.

2.      بارزترین عامل تحریک،تستوستورون است که به هایپر تروفی ونیز بااندازه تار رابطه مستقیمی دارد.(سینها_هیکیم وهمکارانش ،2002).

پاسخها-هایپرتروفی

1.      افزایش دیواره بطن قلب همراه با هایپرتروفی عضله ورزشکاران قدرتی (وزنه برداران،کشتی گیران)همراه است(فاگارد،1997).

2.      ویافته های اکوکاردیوگرافی هنگام تمرین قدرتی از این اندیشه حمایت میکنند(فلک،1998)در نتیجه سازوکارهای مشابهی مسئول ایندواند.

3.      نقش موثر ژن مانه ACEدر هایپرتروفی قلبی وآمادگی بدنی گزارش شده است.(رولند وهمکارانش،2000).

مطالعه درکودکان

1.      درکودکان،همچون افراد بزرگسال،تمرین ابزارموثری برای پیشرفت قدرت در آزمونهای نابالغ است.

2.      به نظر میرسد کیفیت سازوکاهای عصبی ،مسئول افزایش قدرت درمراحل آغازین برنامه های تمرینی اند.

افزایشها در قدرت

1.      پس از 8تا 12هفته تمرینات قدرتی در آزمودنیهای 6تا18سال،افزایش قدرت بین 30تا40درصد بوده است(پاین وهمکاران در مقاله فراتحلیلی از 28مطالعه،1997).

2.      در بیشتر این مطالعات،پسرها شرکت داشتندوبا نبود دخترها،تاثیر جنس نشان داده نشده است ونیز اثر آسیبها وبی خطری تمرینات قدرتی در جوانان بررسی نگردیده است.

3.      اشکالات این نتایج چنین اعلام گردیده است:

4.      مدت تمرین مقاومتی،بجز 2مورد ،از 20هفته فراتر نرفته است.

5.      گروه عضلات مورد مطالعه،متفاوت بوده،وآثار احتمالی بالیدگی برتمرین پذیری عضلات خاص رد شده است.

6.      تاثیر یادگیری،که عامل افزایش قدرت اولیه توام باتمرین محسوب میشود،اغلب ارزیابی نشده است.

7.      مقادیروفاداری(سبقت ازبرنامه)،به طور منظم گزارش نشده اند.

8.      نارسایی درگروه بندی تجربی وکنترل مشاهده میشود.

9.      معدود مطالعاتی شامل آزمودنی دختر بوده است.

§        انتظارمیرود پیشرفت در افزایش قدرت در پسران نوجوان بر اثر:

1.      اعمال آنابولیکی تستوستورون

2.      تحریک توسط عواملی مثل هورمون رشدوIGF_Iکه مسئول افزایش طبیعی حجم عضلانی توام با رشدند

3.      سازگایهای مستقل ازاندازه که حدس زده میشوند عصبی باشند ودرکودک وبزرگسال گزارش شده اند.

4.      وشاید پیشرفتها در نیروی انقباضی ذاتی تار عضله باشد.

5.     مطاللعه درباره کشتی گیران دبیرستانی نشان میدهند که آثار سن برافزایش قدرت،به طور کامل بدلیل تغییرات توده عضلانی نیست(هوش وهمکارانش،1995) .

6.     این یافته غیر مستقیم از تاثیر بالیدگی عصبی بر بیان قدرت عضلانی درافزایش لنگراوج قدرت میباشد.

پاسخها-سازوکاوعصبی

با افزایش مروریَسن ،افزایش بالیدگی عصبی رخ میدهد،ونتیجه باعث افزایش قدرت عضلانی میشود.

کیفیت عصبی رسانی تغییر میابد.

عثمان (1994)نشان داده با افزایش تمرین کودکان ،فعالیت الکترو میوگراف نیز افزایش میابد.

کودک نابالغ ،8هفته تمرین قدرت بازووافزایش متوسطی22/6درصد در قدرت ایزومتریکی،و27/8در ایزوکنتیکی را داشته اند.

افزایش فعالیت EMGتا16/8درصد بوده است.

پاسخها-هایپر تروفی تارعضلانی

مرچ واستوبری(1989)درارزیابی سطح مقطع عضله4سررانی توام باتمرین،در2پسردوقلودرپیش نوجوانی ،پس از10هفته تمرین قدرتی ایزومتری،ازطیف سنج مغناطیسی استفاده کردند.

 قدرت پای ورزیده 35تا40درصدافزایش داشت در حالیکه قدرت پای دیگر تا10درصدبهترشد.

سطح مقطع پای ورزید ه، 4،تا9درصدوپای غیرورزیده تا2درصدافزایش داشت.

در کودکان برخلاف ناتوانی عضلات اسکلتی نسبت به هایپرتروفی توام با تمرین ،نکته جالب اینکه عضله قلبی ،هایپرترفی زیادی را درپاسخ به فشار تمرین نشان میدهد.

کودکان نابالغ به هایپرتروفی میرسند،اما مدت یا میزان تحریک تمرینی در آنهاباید بیشتر از بزرگسالان باشد(رولند2000).

تمرین پذیری کودکان در فعالیتهای انفجاری کوتان مدت

 مک آردل وهمکاران،1981)فعالیت ورزشی خیلی شدید،باید مختصر،ونیز تا واماندگی انجام شود.

  دوره های استراحتی بین وهله های تمرینی،نبایدامکان بازیافت کامل رامیسر سازند.

تکراروهله ها با 3تا5دقیقه بازیافت مناسب است.

کودکان-فعالیت انفجاری کوتاه مدت

  عوامل تعیین کننده در ظرفیت بی هوازی

  ذخیره گلیکوژن

 آثار عصبی-هورمونی

 وفعالیتهای آنزیمهای مربوطه،(فسفوفروکتوکیناز).

 کوبس (1987)،پس از 6هفته تمرین سرعتی با دوچرخه، افزایش درحداکثر لاکتات تا16درصد،وفعالیت PFKتا16درصددرمردان جوان را گزارش کردند.اما پیشرفت درعملکرد دوچرخه وینگیت دیده نشد.

تمرین پذیری کودکان درفعالیتهای انفجاری کوتاه مدت

جانسون وهمکارانش(1990)،پس از تمرینهای سرعتی،افزایشی در تارهای تندانقباض مردان بزرگسال راگزارش کردند.

یافته های مشابهی در حیوانات دیده شده است(وات وهمکاران،1982

باوجوداین،سایرین،افزایش رادرتارهای کندانقباض نوع1گزارش کرده اندودلیل آنراذکرنکرده اند(لینوزیروهمکاران(1993).

در نتیجه ،فون پرا(2000)نتیجه گرفت:

 باتوجه به یافته های متناقض،به نظرمیرسد،

دشواربتوان نتایج قابل اعتنایی رااستنباط کرد

2.منطقی نیست که یافته های بزرگسالان رابرای کودکان نیز پذیرفت.

تمرین پذیری متابولیکی درکودکان

 فورنیر وهمکارانش (1982)دربرنامه تمرینی 3ماهه و4باردوی تناوبی50تا250متری،درپسران16تا17ساله،افزایش 10درصدی درVO2maxو21درصدی درPFKرا نشانداد.

 پرادو(1997)پاسخهای لاکتات در تمرین بی هوازی در 12پسربچه10/8+و-0/7وبزرگسال 24+و-5/7رامقایسه کرد.

عملکردورزشی بزرگسالان معنادار بود،ولی درکودکان خیر.

مرین مقادیر لاکتات در بزرگسالان را2تا3برابر افزود.به هر حال تمرین در هردوگروه باعث تغییرات معناداری درحدرکثر لاکتات نشد.

تغییرات در توان بی هوازی

     پس ازتمرینهای بی هوازی ،توان کودکان افزایش میابد.(گرودینوفسکی ،1980،راتستین،1986،سارجنت،1985)

 افزایشهایی مثل3/4 ،3/7،وحتی 8/5درصددرتوان بی هوازی متوسط واوج مشاهده گردیده است

شواهدی نشان میدهد که تمرین در قالب دوی استقامتی ،توان بی هوازی را درکودکان افزایش میدهد.(ابرت وهمکارانش،2001).

پیشرفتهای تمرینی درفعالیتهای انفجاری کوتاه مدت

a)     میرو(1998)استدلال کرده از آنجاکه:

b)    قدرت عامل موثری در فعالیت انفجاری کوتاه مدت است.

c)     وقدرت کودکان براثرتمرین مقاومتی افزایش میابد.

d)    آزمودنیهای نابالغ باید درفعالیتهایی مثل سریع دویدن وپریدن،تمرین بکنند.

e)     به هرحال ،یافته های موجود بایکدیگرتضاددارند.


تمرین پذیری هوازی

  نخستین مطالعاتی که درباره کودکان انجام شد،نشان دادکه پاسخهای VO2maxآزمودنیهای نابالغ به دوره تمرین استقامتی اغلب کمتر از 15تا30درصدافزایش نسبت به بزرگسالان است.به جز از تحقیق یوشیزاوا،که 18/9درصد افزایش گزارش کرده است.

یکدوره زمانی حیاتی درزندگی کودک بنام ”نقطه تحریک“که معمولا بابلوغ در کودک همراه است،وجوددارد.

این پدیده تحریک،نتیجه آثار تنظیمی هورمونهایی است که دربلوغ به حرکت درمیایندوبرتکامل عملکردی وسازگاری پیکری پس از آن تاثیر میگذارند.(بار-اور،1989).

 بااین  وجود،معلوم شده است که این مطالعات اولیه،اکثرا ضعفهای روش شناسی ،از جمله:

 نداشتن یک گروه شاهد.

 تعداد خیلی کم آزمودنیها.

یا بهره بردن از کودک ورزشکار ،را داشته است.

 مطالعه استثنایی یوشیزاوا(1997)در خور توجه است.

دختر جوان،18ماه،و6روز درهفته،مسافت 915متر را دویدند.

و اندازه VO2maxآنها با گروه گواه غیر ورزشکار مقایسه شدند

ز T3به بعد (12ماه ،افزایش بود،اما کم )تفاوت معنا دار آشکار شد.

رولند و بویاجیان (1995)تفاوتهای بین افراد ونیز خلاف یافته های لورتیه (1984)را در:

پراکندگی پاسخهای VO2maxبه برنامه تمرینی 12هفته ای در کودکان 11تا13ساله را گزارش نمودند.

یک سوم از آزمودنیها افزایش VO2maxکمتر از 3درصد رانشان دادند.درحالیکه بیشترین افزایش 19/7درصدبود.

توجیه های احتمالی

مطالعات تمرینی اخیر در باره کودکان،مشکلات روش شناسی پیشین را ندارند.

در نتیجه،طرح های تمرینی نامناسب درتوجیه پاسخهای تمرینی ضعیفتر درآزمودنیهای نابالغ استفاده  نمیشوند.

مطالعات جدیدترازساختارنظام مند،کنترل کافی،تعدادآزمودنی مناسب،وشدتهای تمرینی زیاد ومستندی که انتظار میرودباعث افزایش VO2maxشوند،برخوردارند.

درمطالعات بزرگسالان که VO2maxاولیه،دامنه ای بین50تا55میلی لیتر به ازائ هرکیلوگرم دردقیقه دارد،افزایش VO2maxناشی ازتمرین نوعادرحدود10درصداست(سالتین1969).

کودکان دارای VO2maxاولیه کمتربوده و همچنان پاسخ VO2maxضعیفی راازخودنشان میدهند.

 این  یک توجیه باپشتیبانی ضعیف است.

 برای مثال ایگنیکو وماآثار برنامه هوازی 10هفته ای رادر کودکان 8تا11ساله بررسی وگزارش کردند دست کم به سه استاندارداز4  استانداردعملکردی درآزمونهای آمادگی جسمانی معمول مدرسه دست نیافتند.

 تفاوت معنادار آماری در مقدارVO2maxدیده نشد.

و مدت تمرین از 20 یا 25دقیقه فراتر نمیرفته است.

  بنابراین ،تصورکرده اندکه ناتوانی آزمودنیهادرحفظ تواتر قلبی زیاد دردوره زمانی کافی عدم افزایش VO2maxرا توجیه میکند.

سازوکارهای زیستی

به طورکلی،تصورمیشودتفاوتهای موجوددرتمرین پدیری هوازی بین کودکان وبزرگسالان با سن وبلوغ مشخص میشود.باوجوداین،یافتهای مقبولی که این نظریه راتایید کنندوجود ندارند.(کوبایاشی1978-وبر1976).

بیشتر مطالب این کتاب درباره کودک غیر ورزشی سالم است اما در بررسی تمرین پذیری هوازی گاه از کودک خیلی ورزیده استقامتی استفاده شده است.

اصول کلی

 برخلاف تمرین قدرتی ،سازگاری باتمرین استقامتی،دستگاههای گوناگونی رادرگیرمیکند.

  پاسخهای گوناگونی از ویژگیهای بیوشیمیایی،عملکردی،وآناتومی که هیچ ارتباط علت شناسی مشهودی با هم ندارنند.سوالات زیادی مطرح مبگردند،تکرار تمرین عضلات بزرگ بافعالیت چرخه کربس وظرفیت تهئیه ریوی چیست؟آیامسر سازوکاری مشترکی برای تحریک ژنهای این پیامدها وج.د دارد و غیره...

حجم خون

در آزمودنیهای بزرگسال،حجم خون هنگام دوره 3تا4ماهه تمرین استقامتی تقریبا 5تا10درصد افزایش میابد(کونورتینو،1994).

این افزایش حجم به کنترل تنظیم گرماکمک میکند ودر افزایش پرشدگی قلبی وبیشتر ،

حجم ضربه ای موثراست.

افزایش حجم خون منجر به حداکثر حجم ضربه ای وحداکثر برون ده قلبی میشود(کریپ،1997)

کخ واریکسون(1973)افزایش 12درصدی را درحجم خون وافزایشی 16/8درصدی رادر  ///////VO2max9 پسر 11تا13ساله پس از 4ماه تمرین در2 گروه کودک ورزیده وغیر ورزیده مقایسه نمودند.

نتیجه گیری:

 به طور کلی افزایش VO2maxدر کودکان یک سوم مقدار بزرگسالان هم نیست.

در حال حاضر نمیتوان گفت،درمقایسه بابزرگسالان تا چه حد در افزایش انواع گوناگون آمادگی بی هوازی بیشتر یا کمتر است

 عواملی مثل حداکثر لاکتات و فعالیت فسفوفروکتو کیناز ،باز هم نیاز به پژوهش بیشتر را میطلبد.

حدس زده میشود ،که سازگاری عصبی ،عامل کلیدی در افزایش قدرت در کودکان باشد.

 میتوان حدس زد که که عوامل عصبی یکسانی در آزمودنیهای بالغ و نابالغ درگیر میشوند.

 درمیان عواملی که در افزایش VO2max،با تمرین استقامتی موثرند،افزایش حجم پلاسماوظرفیت هوازی سلول دو عامل قابل قبولند،که تفاوتهای وابسته به بلوغ راتوجیه میکنند.